Endret: 22 mar 2020     Opprettet: 6 mai 2019

Evaluering av Zipcar bildeling

Hei naboer, det er på tide å evaluere ordningen med bildeling i vårt borettslag. Uansett om du har benyttet deg av anledningen til å teste bilen eller ikke, vil Zipcar gjerne høre din mening om ordningen før en avgjørelse blir tatt. Klikk deg inn på lenken og svar på 5 spørsmål, og legg gjerne igjen en kommentar!

 

https://www.emailmeform.com/builder/emf/zipcar/survey

Zipcar i Åssida borettslag har vært en prøveordning for noen måneder, og Zipcar vil vurdere om avtalen skal videreføres basert på bruk. 

Zipcar har flere typer biler. I første omgang har vi hatt en bensindrevet VW Golf  med automatgir tilgjengelig på "vaskeplassen" (som er stengt om vinteren), basert på behov og interesse vil det også kunne bli mulig å bytte denne med for eksempel en liten varebil, type "pizzabil", på vårparten når vi får lyst til å kjøre bort hageavfall etc.

Vi har opprettet facebookgruppen "Kastellet Zipcar" der du kan spørre spørsmål og dele erfaringer. Søk opp gruppen og send medlemsforespørsel!

Zipcar kort oppsummert:

  • Innmelding er gratis for OBOS-medlemmer
  • Lei en bil på timebasis, for et døgn eller en helg.
  • Tilgjengelig 24/7.  
  • Du betaler fra Kr. 49,- pluss kr. 3,- pr. km. 
  • Pris per døgn kr. 499,- og helg kr. 599,-
  • Drivstoff & forsikring er inkludert.
  • Spar penger og miljø i forhold til å eie egen bil.
  • Tjene penger på å leie ut garasjeplassen din?

Spørsmål og svar etter kickoff som ble arrangert i selskapslokalet 21/9:

Hvordan gjør man det med renhold?
Svar: Det forventes at man tar hensyn til neste leier (naboen:-) og tar med seg søppel når man forlater bilen. Forøvrig blir bilen rengjort av Zipcar servicepersonell etter behov.

Kan bilen plasseres på en annen Zipcar parkeringsplass?
Svar: Nei, den har sin egen plass, og skal parkeres der den ble hentet.

Hvordan gjør man det med bompasseringer?
Svar: Ev. bompenger trekkes automatisk fra betalingskortet du legger inn ved innmelding.

Kan familiemedlemmer kjøre bilen om jeg er medlem?
Svar: Nei medlemsskapet er en kontrakt mellom Zipcar og det enkelte medlem. Andre familiemedlemmer på eventuelt opprette egen konto om de skal kjøre bilen.

Hva gjør man med drivstoff?
Svar: Zipcar har avtale med Shell, og betalingskort ligger i solskjermen over førersetet. Leietaker bes fylle senest når det er igjen ca. 1/3 tank med bensin. Du kan fylle på andre bensinstasjoner, men da må du betale med eget kort og sende kopi av kvittering til Zipcar kundeservice, for å få refundert beløpet.

Les mer om Zipcar bildeling her

Hvordan komme igang?

  • Last ned appen "Zipcar Scandinavia" fra Google Play eller Apple Store.
     
  • Finn frambetalingskortet du vil betale med, klikk på "Meld inn" og fyll ut detaljene. Ditt medlemsskap vil vanligvis bli aktivert i løpet av et døgn, hvorpå du er klar til å bestille bil og ta deg en kjøretur!
     
  • Bilen låses opp og igjen med appen, og startes med Startknapp til høyre for rattet. 
     
  • Skulle du plutselig miste dekning finner du bilnøkkelen i dashbordet slik at du får låst bilen. Husk å legge den tilbake!
  • Zipcar kundeservice tlf. 66 77 10 93 (07-23)

Mvh styret